Hasszán Zoltán: Barátom az újságíró

Hasszán Zoltán újságíró (Index, 444):

 

Nyomtatott lapnál kezdtem, de régóta az online sajtóban dolgozom. Az Indexnél, aztán a 444-nél. A szerkesztőségben szinte csak férfiak dolgoznak… De azt hiszem ez végül is mindegy, az, hogy kit mi érdekel, az nem ettől függ.

A kérdés, hogy lehet bekerülni egy lapba, mik a buktatók, és mit felesleges csinálni.

El kéne döntenetek, mit akartok! Szembe kell nézni azzal, hogy az interneten ugyan sok hír “elfér”, de nekünk mégis el kell döntenünk, mit rakunk ki. Mi olyan dolgokat tudunk megjelentetni, ami fölkelti az emberek érdeklődését.

Hetente belefutok egy-két elképesztő történetbe. Ilyenkor én beteszem az alap hírt, és akkor lenne szükségem olyan szakértőre, aki tudja kommentálni, statisztikákat tud adni, stb. Azt kell elérni, hogy ti legyetek ezek a szakértők!

A szerkesztőségeket meg lehet keresni, hogy ti bizonyos esetekben tudtok segíteni. Hatékonyabb mint írni egy sajtóközleményt. El kell érni, hogy bekerüljünk a telefonkönyvbe. A szerkesztők hálásak, ha tudnak ilyenkor kihez nyúlni. Azt lehet látni, hogy Magyarországon két-három szakértő szólal meg általában. Ide bejutni tök nehéz viszont.

A személyes kapcsolat nagyon sokat számít. Naponta 800 levelet kapunk, amit át kéne törni. Ha nem olyan a subjekt nem fogom megnyitni, ezért annak nagyon jónak kell lennie. És jó ha megnézzük, hogy a választott médiumnál ki foglalkozik a témánkkal.

Csak olyan dolgot lehet eladni, ami érdekes. Amire érdemes figyelni, hogy kell keresni egy ismerőst, aki ismer valakit a szerkesztőségből, ez nem jelenti azt, hogy be fog kerülni, de legalább el fogja olvasni a levelet. Ha levelet írtok nagyon fontos, hogy ne küldjétek el az összes szerkesztőségi címre.

Ne csatoljatok olyan információt, amit szeretnétek, hogy elolvassák. Azt bele kell írni a levélbe. Mert különben nem kattintanak a csatolmányra.

Ha csináltok bármilyen eseményt vagy meghívót érdemes berakni egy linket ami az oldaltokra visz vagy a Facebook-ra, mert lehet, hogy ott találunk valami érdekes dolgot.

Akciókat kell csinálni, lehetőleg olyan helyen ahova kimennek a kereskedelmi tévék. Ehhez érdemes Facebook csoportot csinálni, mert iszonyú nagy lehetőséget ad arra, hogy ne neked kelljen az újságírót keresni, hanem az újságíró köszönhesse meg, hogy ilyet találtál.

A Facebook-on egy képpel tök sok mindent el tudsz érni. Az fontos, hogy írd oda, hogy sajátképp és hogy szabadon felhasználható, de hivatkozzanak! És tegyenek linket is alá, mert nagyon nagyon sok forgalmat tud termelni.

A blognak az az előnye, hogyha mondjuk az indexen csináljátok, van egy kapcsolat a szerkesztőkkel, ők ki tudják tenni címlapra. Hogyha érdekes a téma, akkor átfogják venni más újságok is. Ha valaki hírt csinál abból, amit szeretnél, akkor több lap is át fogja venni, ehhez kellenek olyan tartalmak, amit átvesznek.

Facebook-on kell erős tábort építeni, utána elkezdenek megosztani. Nem alkalmas arra, hogy komoly szövegeket megosszál. Arra jó, hogy képeket infógrafikákat tegyél ki, amiket szívesen megosztanak. Ha ismert adatokból dolgoztok, úgy kell hozzányúlni, hogy exkluzívnak tűnjön.

Nem kell félni a közéleti témáktól, de nem kell párt-politizálni, mert az megosztja az embereket, viszont valami mellett ki lehet állni. Az emberi történetek iszonyatosan mennek, amiknek a Facebook nagyon-nagyon alá tud tenni.

Hogyha sokat találkoznak az újságírók a szervezettel, akkor meg fogják keresni, mert könnyű megtalálni. Van egy nehézség ami az újságírókkal szemben meg szokott fogalmazódni, hogy nagyon felszínesek, ami igaz. Mivel egy újságíró tényleg sokkal felszínesebb mint aki ismeri a témát. Másrészt nem érdemes megsértődni mert ritkán történik ez rossz indulatból. Ha 3 mondatban összefoglalod a lényeget, azért nagyon hálás lesz az olvasó is, az újságíró is és a szerkesztő is. Hogyha elkezded magyarázni ezt 30 percen keresztül, amit kihámoz belőle az fog bekerülni.

Egyszerű dolgokat kell csinálni, mert a Facebook óriási lehetőséget ad arra, hogy felépítsd magadat és felépítsd a szervezetedet. Pozitív dolgokat tök szívesen osztanak meg dolgokat. Negatív dolgokkal is meglehet csinálni, mert a szolidaritás felkeltése is ugyan ez. Nehéz, ráadásul azért mert folyamatosan táplálni kell ezt az egészet. Vannak trükkjei. Ha többször kattintanak az emberek, akkor többször hozza majd fel. Ha érdekes posztokat teszel, akkor lájkolni fogják és onnantól tök mindegy, hogy megjelensz-e valamilyen újságban. El kell dönteni mi a cél. Most könnyű viszonylag egyszerű eszközökkel elérni, olyan tábort építeni, ami nagyobb mint egy nyomtatott napilapnak az elérése.

A grafikonok, infógrafikák, quizek iszonyú népszerűek.

Ami az újságokat illeti, hogy mi lehet nekünk érdekes. Szerintem az exkluzivitás az mindenképpen, senki nem akarja ugyanazt leírni századszor.

Az sem baj, ha csak egy újságot keresel meg, mert ha ő átveszi, akkor a többiek is át fogják venni. Magyarországon bárhol megjelenhet bármi hír, politikai hírnél kevésbé. De civil híreknél sztorikat kell találni, embereket kell találni, ezeket el kell mesélni és mindegy hogy melyik újságnál, az a lényeg, hogy érjen embereket. Az nagyon sokat segít, hogyha jól van megírva és nem rettenetes hivatali nyelven. Nem kell azon rugózni, hogy valami szakmailag nem fedi le a valóságot, mert az emberek nem így írnak és nem így beszélnek.

Egy sajtóközlemény attól függ, hogy hogy van tálalva.

Most lényegében az áthatolhatatlan falat mutattam be, de ez nem feltétlenül igaz, mert erre való a személyes kapcsolat. Egyszerűen fel kell valahogy kelteni az újságírók érdeklődését. Nagyon sok adat elérhető, de nagyon kevesen csinálják meg. Infógrafikákhoz nagyon jól fel lehet használni.

A címlapos elérésnél azt szokták nézni, hogy ki az aki legalább egyszer oda klikkel. Ha sok embert akartok elérni, akkor nyilván az online-hoz érdemes fordulni.

A helyi média azért jó, mert kevesebb a nyomás hírben és könnyebb bekerülni akár a nyomtatottba, akár az online-ba.

Erre kell kitalálni, hogy kinek mit akarsz eladni.

A tévéknél, rádióknál ami még befolyásolja a nézettséget, hogy melyik napszakba kerül be. De hát szerintem azért lehet megbecsülni, hogyha akár a kereskedelmi tv-k nagyon alacsony nézettségű sávjába kerülsz be, mert legalább megmutatod magad.

Érdemes lenne olyan embereket találni, akik a Google seo-zással foglalkoznak. Ez az amikor a keresőbe beütnek egy szót, vagy témát, akkor te legyél a második, harmadik, negyedik, mert ha a szerkesztő talál egy olyan témát és a telefonkönyvben nincs hozzá szakértő, akkor rákeres a Google-ban. Ez tök bonyolult, hogy mi alapján áll össze.

A hírekhez keresünk szakértőket, ha provokatív vagy a sajtóanyagaiddal, mindig hatékonyabb vagy és jobban átüti a falat.

Egy elképesztő információ áradatból kell kitörni. A sajtótájékoztatók eseménye, a meghívok pótcselekvések. Nagyon kevesen járnak sajtótájékoztatókra. Vágóképnek nem érdekes, tartalomnak se.

Érdemes kevesebbszer kommunikálni, de abba tényleg sok energiát belefektetni. Most már ki lehet kerülni a sajtót és ezzel el lehet érni, hogy az újságíró legyen hálás valamiért.

Mi az ami csinál hírt? Más témákba való beágyazottság, ami pozitív és negatív vonzattal is jár. A téma fontos, de mi egy hírt látunk belőle.

 

Példák:

  • MTI OS-t

http://os.mti.hu/kozlemenyek

  • érdemes megkeresni őket civil témákkal:

http://civilhirugynokseg.hu/

http://abcug.hu/

  • Infógrafika:

http://europapont.blog.hu/

  • GIF-ek:

https://gifs.com/

  • videó loopok

http://coub.com/

  • kvíz, szavazás

http://www.playbuzz.com/

NCTA_tamogato_es_lebonyolito_logosor[1]



Vissza